2014. április 28., hétfő

768. Csodapasztilla - mesés bejegyzés / Wunderpillen - ein Eintrag mit Märchen


Ismeritek Lázár Ervin: Csodapatika című meséjét? Ha nem, akkor olvassátok el! Ha igen, akkor lapozhattok tovább :)
Kennt Ihr das Märchen: Wunderapotheke von Ervin Lázár? Ich weiß leider nicht, ob es irgendwo in deutscher Sprache zu lesen ist, deswegen habe ich eine kleine Zusammenfassung geschrieben :)

Lázár Ervin: Csodapatika
– Mit nem képzel?! – ordított első vevőjére torkaszakadtából Rimapénteki Rimai Péntekh vadonatúj patikájában, amit éppen az imént nyitott meg Rimapéntek főterén.
– Hogyhogy mit képzelek?! – emelte fel a hangját az első vevő. – Talán nem az van kiírva a maga boltjára, hogy patika?!
– De az – mondta Rimapénteki Rimai Péntekh.
– Akkor meg mit ordítozik, ha aszpirint kérek? Hol kérjem, ha nem patikában?
– Az is ki van írva, hogy ki a cégtulajdonos – mondta fölényesen Rimapénteki Rimai Péntekh.
– Mit érdekel engem a cégtulajdonos – háborgott az első vevő –, nekem aszpirin kell, és kész.
– Csak nem képzeli, hogy egy Rimapénteki Rimai Péntekh vacak aszpirineket, fejfájás elleni porokat, lázcsillapítókat, lábizzadásgátlókat és popsikenőcsöket árul?!
– Mi a szöszt árulna mást egy patikában? – mérgelődött az első vevő.
– Embernek fia – mondta kissé lecsillapodva Rimapénteki Rimai Péntekh –, ez nem a test, ez a lélek patikája.
Az első vevő szemében érdeklődés csillant.
– Lelki bajok ellen?
– Igen – mondta Rimapénteki Rimai Péntekh.
Most már teljesen elpárolgott a mérge, szinte kedvesen nézett az első vevőre. Ami az ő esetében elég nagy szó.
– Tisztelt barátom – folytatta kissé ünnepélyesen –, mivel ön az első vevőm, bármit vásárol, ingyen kapja. Válasszon!
– Hogy őszinte legyek – toporgott izgatottan az első vevő –, nem pontosan értem, hogy mire lehet gyógyszert kapni az ön patikájában… bár reménykedem… de reményemet ki sem merem mondani.
– Mondja csak bátran – biztatta Rimapénteki Rimai Péntekh.
– Netalán irigység, gőg, nagyképűség, gyávaság, káröröm, rosszindulat…
Rimapénteki Rimai Péntekh átszellemült arccal bólogatott és folytatta:
– Meg kicsinyesség, kapzsiság, nagyravágyás, álszerénység, alamusziság, lustaság, torkosság, tohonyaság, lelki restség, pénzsóvárság és mindenféle gonoszság, eltévelyedés és átok ellen vannak írjaim, balzsamjaim, cseppjeim és pasztilláim.
– Ez nagyszerű! Uram, bocsásson meg, hogy az imént emeltebb hangot merészeltem megengedni magamnak. Akkor még nem tudhattam, hogy ön egy zseni, az emberiség megmentője. Egyúttal az én megmentőm is. Házsártosság ellen is van gyógyszere?
– Van – mondta gyanakodva Rimapénteki Rimai Péntekh. Az első vevő tapsikolt és ugrándozott örömében.
– Tetszik tudni, van egy házsártos, irigy, lusta és nagyképű feleségem, egy kicsinyes, kapzsi napam, egy torkos, tohonya, pénzsóvár ipam, egy alamuszi ángyikám, egy kárörvendő bácsikám, mindnek kérek, ami jár, ír, balzsam, pasztilla egyre megy, csak használjon.
Rimapénteki Rimai Péntekh vakarta a feje búbját.
– Van egy bökkenő – mondta.
– Engem már semmi meg nem akadályoz, hogy megmentsem a feleségemet, ipamat, napamat, ángyikámat, bácsikámat. Mindenre hajlandó vagyok a gyógyszerekért. Halljam azt a bökkenőt!
– Annyicska csak – mondta Rimapénteki Rimai Péntekh –, hogy a gyógyszert mindenkinek magának kell kérnie a bajára, különben nem használ.
– Úgy érti… – tátotta el a száját az első vevő.
– Úgy – bólintott a mondat végét meg sem várva Rimapénteki Rimai Péntekh.
– Hát azt várhatja – mondta elkeseredetten az első vevő.
– Mit?
– Hogy, mondjuk, a feleségem idejöjjön, és gyógyírt kérjen irigység, lustaság, házsárt és nagykép ellen a saját maga számára.
– Már miért ne történhetne meg?
– Mert azt hiszi magáról, hogy jóindulatú, szerény, szorgalmas. Éppen rólam állítja, hogy irigy, lusta, veszekedős és nagyképű vagyok.
– Szívesen állok rendelkezésére – készségeskedett Rimapénteki Rimai Péntekh –, kérjen csak akármelyik ellen, egy szempillantás alatt meggyógyul.
– Csak nem képzeli, hogy igaz?! Még hogy én irigy?! Még hogy én lusta?! Még hogy én nagyképű?! Nevetséges!
– De veszekedősnek csak veszekedős. Velem is mindjárt veszekedni kezdett, ahogy belépett.
– Én?! Ember, maga veszekedett! Legjobb lenne, ha beszedne valamit veszekedősség ellen a híres gyógyszereiből. Tablettát, írt vagy balzsamot.
– Maga nagyképű fajankó! – ordította el magát Rimapénteki Rimai Péntekh. – Takarodjon innét, mert úgy kivágom, mint a sicc!
Az első vevő sem volt rest, visszaordított. Egy darabig válogatott sértéseket ordítgattak egymásnak, aztán a vevő elunta, nagy dérrel-dúrral becsapta maga után a patikaajtót. Durr!
Hátha mégis igaza van – gondolta Rimapénteki Rimai Péntekh –, és be kellene vennem egy hirtelen harag elleni tablettát. Ugyan – legyintett azonnal –, nem hirtelen harag ez, egyszerűen csak igazságosság. Igazságos vagyok, annyi az egész. Abból meg kár volna kigyógyulni.
Nem is vett be semmilyen tablettát. Leült, várta a vevőket. Jöttek is, de mind másnak akart venni a balzsamokból, írokból, tablettákból. Saját magának egyik sem. Minek, hiszen nekik aztán semmi hibájuk sincs!
Lassan-lassan el is maradoztak a vevők. Nem akadt senki Rimapénteken, aki elismerte volna magáról, hogy nagyképű, rosszindulatú, irigy, kétszínű, kicsinyes, kapzsi, nagyravágyó, álszerény, alamuszi, torkos, tohonya, pénzsóvár, lelki rest. Nem tudom, ha te Rimapénteken laksz, elmentél volna-e Rimapénteki Rimai Péntekh patikájába valamilyen gyógyszerért? Igen? Nem?
Mert így bizony fölkopott az álla szegény csodapatikusnak. Írjai megpenészedtek, balzsamjai megpimpósodtak, tablettái szétporladtak, ő maga meg búvában-bánatában elbujdosott, ma sem tudja senki, hol lakik, mit csinál – hacsak Bab Berci nem. De ő mélyen hallgat felőle.

Ervin Lázár: Wunderapotheke
Am Hauptplatz von einem kleinen Stadt, von Rimapéntek ist eine neue Apotheke geöffnet. Der erste Kunde wollte Aspirin kaufen, aber der Eigentümer ist deswegen sehr böse geworden. Er hat erzählt, daß diese keine allgemeine, sondern eine Wunderapotheke ist, wo man verschiedene Medikamente, Pillen, Balsame, Tropfen gegen Krankheiten der Seele kaufen kann. Wenn man gegen Neid, Hochmut, Überheblichkeit, Feigheit, Schadenfreude oder Bösartigkeit Medikamenten braucht, dann kann man die in dieser Wunderapotheke bekommen.
Der erste Kunde war sehr froh, und wollte sofort Pillen, Balsame oder Tropfen für seiner Frau, wer keifisch, neidisch und selbstherrlich und für seiner Schwiegermutter, wer naschhaft, schadenfroh und faul ist. Leider ist es nicht möglich, weil gegen Seelenkrankheiten kann man nur für sich selbst Medikamente bekommen. Man muß in die Wunderapotheke gehen und die Balsame, Tropfen und Pillen selbst für sich besorgen, sonst sind die Medikamente wirkungslos.
Es ist natürlich schwer, dann muß man für sich selbst erkennen, was für eine Seelenkrankheit hat...
Der Apotheker konnte nichts verkaufen ... obwohl vielen da waren, aber sie waren alle gesund, und wollten nur für Verwandten, Bekannten und Nachbaren was besorgen... die Pillen, Balsame und Tropfen sind kaputt gegangen, und am Ende mußte der Apotheker die Apotheke schließen...

Régóta ismerem ezt a mesét, s innen jött az ötlet... készítettem egy üveg csodapasztillát... :)
Horgoltam egy kör alakú "kisterítőt"...
Ich kenne dieses Märchen schon lange, davon habe ich die Idee bekommen... ich habe ein Glas voll mit Wunderpillen gemacht... :)
Ich habe eine kleine runde "Decke" gehäkelt...


fonal / Garn: Puppets Eldorado 12, Code:00135

Vettem egy csomag szines csokidrazsét...
Ich habe ein Paket von Schokodragee gekauft...


Elmosogattam egy bébiételes üveget...
Ich habe einen Glas von Babynahrung gespühlt...




A csokidrazsék színének megfelelően készítettem egy címkét előre...
Nach Farben der Schokodragees habe ich eine Etikette (Wunderpillen) vorne gemacht..



... és egy "használati utasítást" az üveg másik oldalára :)
... und ich habe eine "Verwendungsnachweis" auf andere Seite des Glases geklebt :)
rot - gegen Traurigkeit
blau - gegen Ärger
grün - gegen Angst
gelb - gegen Neid
braun - gegen Müdigkeit



A horgolt terítőbe fűztem egy zsinórt, és az üveg tetejére tettem.
In die gehäkelte Decke habe ich einen Schnur eingefädelt, und auf dem Glasdeckel befestigt.




El is készült az én csodagyógyszerem!
Ajándék lesz a barátnőmnek, a kinyomtatott mesével együtt. No nem azért, mintha a barátnőm rosszindulatú, házsártos, vagy lusta lenne! :) Ember, mint én, küzd, mint én... s a mindennapok harcai közepette jól jöhet egy adag csodapasztilla, nem!? :)
Und damit ist meine Wundermedizin fertig!
Es werde ich an meiner Freudin, mit dem ausgedruckten Märchen zusammen, schenken. Aber meine Freundin ist natürlich nicht bösartig, keifisch oder faul! :) Eine allgemeine Frau, wie ich auch, wer jeden Tag kämpft, wie ich auch... und in den Kämpfen von Alltagen kann es immer gut sein, so eine Portion von Wunderpillen zu haben, nicht wahr!?



Ti örülnétek egy ilyen üvegnek? :)
Würde so ein Glas für euch Freude machen?

33 megjegyzés:

  1. Más színek nincsenek? Mert van még pár hibám... :D
    Nagyon ötletes!

    VálaszTörlés
  2. Das ist eine wunderbare Idee und ein wunderschönes Märchen
    (und sooo wahr!) Deine Freundin wird sich ganz bestimmt sehr freuen über
    das schöne Geschenk!
    Liebe Grüße
    mausimom

    VálaszTörlés
  3. Úgy érzem,most egy nagy adag barna golyóra lenne szükségem... nagyon szuper ötlet!

    VálaszTörlés
  4. Nyírfapollen ellen nincs valamid esetleg?:)

    Nagyon jó ötlet!

    VálaszTörlés
  5. Fantasztikus!
    Az ötlet, kivitelezés és a mese is nagyon tetszik!!!
    Viszem az ötletet a munkahelyemre a kollégáimnak, természetesen munkakedvvel kapcsolatos pasztilláim lesznek :)

    VálaszTörlés
  6. Hogy ez milyen csodálatos!!!! Cukorka a lelki bajokra mint befőtt:-)Nagyon szeretem a cukorkát,így mindegyikből veszek,aztán ha a fent írt "bajokból " valamelyik felütné nálam a fejét,azon nyomban el is múlik:-) Bár irígy nem voltam soha.........
    A mesét nem ismertem,egész más végkifejletre gondoltam...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. És a horgolás minta is tetszik!! Ezt elfelejtettem elírni.....feledékenység ellen nincs szín?;-))))))))

      Törlés
    2. leírni.....inkább megyek aludni.

      Törlés
    3. :))))) Tünemény vagy!!!!! Csatlakozom hozzád.:)))

      Törlés
  7. Palkó!!!!!! Szédületes vagy!!!! gyönyörű és kedves és szuper ötlet!!!!! Jó a barátnődnek.:)
    Lázár Ervin minden meséjéért odavagyok!
    Csatlakozom Emőkéhez: kérnék feledékenység ellen valami csodaszert.:)))))

    VálaszTörlés
  8. Nagyon ötletes,én bizony nagyon örülnék egy ilyen ajándéknak,mégha üresen kapnám az üveget,akkor is.Merthogy nagyon tetszik az üveg díszítése.Én is szeretek horgolni.

    Ildikó,jó hatással volt rád a kreativitás napja :)

    Judith vagyok.
    U.i.:hallottál-e arról a kezdeményezésről hogy készül egy óriás méretű takaró?Horgolt vagy kötött és bárki hozzájárulhat egy saját szeretetnégyzettel,amely 50*50 cm kell legyen.
    Rekordot szeretnének dönteni a lányok.
    Utána pedig szét lesz szedve és eladományozva....rászoruló családoknak.

    Gondoltam hátha érdekel,mivel látom milyen szépen horgolsz....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bocsánat ha kérdezek.........és lehet,hogy nagy butaságot,mert nem ismerem a kezdeményezést.Szét lesz szedve a takaró és a négyzetek lesznek eladományozva?Mit kezdenek egy kötött vagy horgolt négyzettel a rászoruló családok???Vagy az el lesz árverezve?Mármint a négyzet?És ki és mennyit ad egy négyzetért???
      Ne érts félre , a szándékot tisztelem,csak nem értem.........
      Emőke

      Törlés
    2. Szia Emőke!
      Engem is megfogott a dolog :)
      Amit eddig kiderítettem: a nagy takarót utána úgy szedik szét, hogy sok kis gyerektakarónyi méretű legyen belőle, és ezt adományozzák rászoruló családoknak. Pl. ha 4 vagy 6 db négyzet marad együtt, az éppen egy gyerektakarónyi :)
      De még nyomozok (megpróbálom elérni Judithot, s ha lesz további hírem, "nagydobra verem" :)
      Aztán nekiállhatunk horgolni... :)))

      Törlés
    3. Sziasztok!
      Hosszú lett volna,minden részletet leírni,ezért gondoltam hogy ennyi infó elég lesz "nyomozásnak"!
      Egy ismerősömtől tudtam meg csak annyit hogy lehet horgolni vagy kötni és megnéztem a neten hogy mit lehet tudni róla.A facebookra vezetett,ahol mindent meg lehet tudni.
      Csak be kell írni a google-ba hogy Óriás takaró.

      Törlés
    4. Illetve van még egy két perces videó bemutató róla.

      Törlés
    5. http://www.youtube.com/watch?v=5rIkQZJuU4g Ez a you tube videó elérhetősége. Viszont én nem vagyok fenn a FB-on, így kérek valakit, aki tag, hogy szerezze be a további infókat, pl. meddig lehet beküldeni a kész darabokat és hová? Köszi!!!!:

      Törlés
    6. Szia Ildikó!
      Annyit tudok hogy augusztus 30 a határidő.
      Csákberényben lesz a takaró összeállítása,ahova mindenkit várnak,aki el tud menni.
      Egész napos program keretében lesz az esemény.
      Megérdeklődöm,hogy aki nem tud elmenni,az hova küldje a négyzeteit.
      Sokan postázzák is.
      A címet megérdeklődöm és megírom ide,hamarosan.
      Judith

      Törlés
  9. Oh, mir macht deine Idee große Freude und das Glas ist sehr schön verziert mit der bunten Häkelhaube! Die Geschichte kannte ich nicht, ich werde sie "mitnehmen"!
    Liebe Grüße,Ulla

    VálaszTörlés
  10. Dein "Pillenglas" gefällt mir sehr gut. Auch die Areiten aus deinen letzten Posts sind allesamt wunderschön. Danke auch für die Stickmuster.
    Liebe Grüße
    Andrea

    VálaszTörlés
  11. Das Wunder-Pillenglas gefällt mir sehr gut.
    Eine sehr nette Idee.
    Das Märchen kannte ich noch nicht. Eine schöne Geschichte.

    Liebe Grüße
    Manuela

    VálaszTörlés
  12. Che bello!!
    Allegro e simpatico ;)
    Un bacione grande
    Sonia

    VálaszTörlés
  13. Ildikó ez nagyon ötletes... én egy kicsit más kép ismerem, de ez jobb... Én egyik évben csak cukrot tettem dobozba és ráírtam..."le szarom tabletta" azt kapta anyósom...de elkészítem így is..
    Én is valahol olvastam ezt a takarót de igazából nem értettem kristálytisztán...
    És a horgolmányod igazán nagyon szép és milyen fonal? miért nem lepödők meg a fonal színén???????,Különben feledékenység a korral jár... azt hiszem erre mind szedhetünk bogyókat...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Verám! Nem tudom, észrevetted-e, a kép alatt megadtam a fonal fajtáját :) Puppets Eldorado, színkód: 00135, 12-es vastagságú.
      Nemrég sikerült beszereznem háromféle színváltós fonalat, mindhárom tetszeni fog Neked is :)))

      Törlés
    2. Ildikó drága akkor vettem észre, mikor újra néztem....

      Törlés
  14. Ezt a mesét nem ismertem, de pár csodapasztilla elkélne nekem is :-)
    Nagyon egyedi lett .....

    VálaszTörlés
  15. A lovely post, love the jar!

    VálaszTörlés
  16. Szeretem az egész bejegyzést úgy , ahogy van! Szuper ötlet! Hát bizony nekem is szednem kellene néhányat! :)))))

    VálaszTörlés
  17. Többször előadtuk ezt a mesét gyerekheteken!

    VálaszTörlés
  18. Nagyon ötletes az üveg, ha nem gond, akkor én is viszem tovább a kolléganőknek!
    A mesét megköszönöm, a gyerekeim is szerették!

    VálaszTörlés
  19. Hát ez valóban meseszerű és remek!

    VálaszTörlés
  20. I love the colors!! Very nice! Well done!

    VálaszTörlés
  21. Boltba vetted vagy rendelted?

    VálaszTörlés

Köszönöm a látogatásodat!
Danke für Deinem Besuch!